NOVINKY

18.2.13

Ako to celé dopadlo?

Minulú stredu sme mali dohodnuté stretnutie na ministerstve financií, kde sme prezentovali návrhy, ktoré sme pripravili počas prvej februárovej soboty.


Na stretnutí boli zástupcovia oboch štátnych portálov (daňový, kataster), štátny tajomník ministerstva financií zodpovedný za informatizáciu, pár ich poradcov a množstvo novinárov.

Návrhy pripravovalo 16 odborníkov, ktorí boli rozdelení do štyroch tímov. Na ministerstve bol za každý tím jeden zástupca, ktorý návrhy aj prezentoval. Prezentácií sa zúčastnili aj média, ktoré z nich pripravili reportáže:

A aké to teda boli návrhy?

1, Zlepšenie vyhľadávania na katastrálnom portáli

Kto niekedy skúšal niečo vyhľadať na katastri, tak vie, že to nie je vôbec jednoduché. Tento tím navrhol:
  • zjednodušenie vyhľadávania
  • notifikácie o zmenách
  • zjednodušenie agendy podaní zmien
  • integráciu s mapou (zobrazenie mapy pri LV, susedné parcely)
  • zasielanie overených výpisov



Na návrhu pracovali:
Julo napísal podrobnejší report na svojom blogu. Opatí sa prečítať.


2, Mobilná aplikácia pre kataster

Znie to možno trochu šialene ale dáta k tomu sú, stačilo by ich sprístupniť. A potom sa určite nájde niekto šikovný, ktorý takúto aplikáciu (kľudne aj platenú) vytvorí. Toto sú "iba" dizajnové návrhy:





Na návrhu pracovali:
Obom "kataster tímom" v sobotu návrhy konzultoval profesionálny geodet Ondrej Kozlovský (geodetky.sk).


3, Redizajn daňového portálu

Ďalší tím sa zameral na to, ako by mohol daňový portál prispôsobiť obsah podľa typu osoby a cieľa návštevy užívateľa stránky.




Na tomto návrhu pracovali:
Tento tím sa dosť zameriaval aj na copywriting a Ivica pripravila praktický a stručný manuál na písanie aktualít pre úradníkov. Stiahnuť tu. Na každý úrad jednu kópiu!


4, Vylepšenie aplikácie eDane

Aplikácia na podávanie daňových podaní je kapitola sama o sebe. Dôraz sa kládol na množstvo nezrozumiteľností:
  • nemožnosť nahrať XML priamo
  • nezapamätanie si prihlásenia pri jednom sedení
  • nezrozumiteľnosť správy o odoslaní podania




A na záver prezentácie sa pýtaju 2 filozofické otázky:
  • Treba mať desktopovú aplikáciu?
  • Vieme motivovať k plateniu daní?
Na návrhu pracovali:

DÔLEŽITÁ POZNÁMKA č 1:
Rozhodli sme sa sem nenahrať kompletné prezentácie, keďže bez slovného doprovodu by mohli strácať kontext. Veľa ľudí sa na návrhy pýtalo, tak sme sa to pokúsili nahradiť aspoň pár screenshotmi pre ilustráciu.

DÔLEŽITÁ POZNÁMKA č. 2:
Tieto návrhy vznikli za jednu jedinú sobotu, čistého času asi 6 hodín. Všetci účastníci na nich pracovali bez nároku na honorár. Nie sú to komplexné riešenia. Snažili sme sa ukázať, že sa to dá a skúsiť priniesť aj niekoľko praktických riešení, ktoré sú pomerne ľahko implementovateľné.


Aký je teda záver a ďalšie kroky?
  1. Ministerstvo navrhlo zriadiť nezávislú komisiu, ktorou by prešiel každý nový web štátnej správy - uvidíme ako to bude pokračovať
  2. David s Peťom pracujú na webe www.statneweby.sk, kde by mohli občania transparetne pridávať návrhy na zlepšenia štátnych webov a hlasovať za ne (príklad)
  3. Snáď prvý krát sa verejne začalo hovoriť o použiteľnosti štátnych webov
  4. Pre tieto 2 portály sa momentálne pripravuje redizajn, bolo nám prisľúbené, že niektoré naše návrhy budú zakomponované
Iniciatíva "To sa nedá" nevznikla preto, aby kompletne redizajnovala a programovala štátne weby. To je úlohou zazmluvnených firiem, ktoré za to dostávajú veľmi slušne zaplatené. Našim cieľom bolo poukázať na to, že by to za tie peniaze mohli spraviť aj poriadne.